Bästa skolan?

Vi har diskuterat vad vi tycker är ”Bästa skolan” på månadens Pedagogiska forum. För mig är det svårt att diskutera vad en bra skola är och sedan glömma bort varför vi finns och vad vi håller på med.

Det är klart att det ska finnas en skolmiljö som stöttar lärande på det sätt som våra deltagare behöver. Det är klart att det i denna miljö behövs personer som stöttar deltagarna så att de upplever att de kan lära sig – något som de kanske inte upplevt tidigare. På en folkhögskola med internat behövs det dessutom tillfälle till vila, tillfällen till skratt, god mat och fysisk träning.

Men det jag tror behövs allra mest – min ytterst personliga åsikt alltså – det är att skolan behöver lärande lärare och därmed reflekterande lärare. Det är därför det är så härligt att få reflektera tillsammans med sina kollegor.

Jag missade Dylan William’s besök i Göteborg. Gjorde du det också så kan jag muntra upp dig med att det finns en massa intressant om lärande och lärandets idéhistoria på UR.

Dylan William är professor emeritus vid Institute of Education vid University of London och just nu kan du se när han talar om just lärande lärare och hur lärare kan bedöma att lärande sker.

Har du mer tid över tycker jag du ska se programmen Klassrumsexperimentet som handlar om att få aktiva och intresserade elever genom att ändra lite på sin undervisning. Kanske kan det få dig att fundera över din egen utveckling lite.

Vi hade ett par tre punkter som kan inbegripas i ”bästa skolan”. Fundera på vad du tycker om dessa:

  • Mentorskap
  • Reflektionstid
  • Gemensam planering med elever

På något sätt hör det ihop tror jag. Mina anteckningar? Så här blev de:

digitala anteckningar

Publicerat i aktivt lärande, pedagogik, reflektioner, utveckling | Etiketter , , , , , | Lämna en kommentar

29 sätt att vara kreativ

Sommarlovet är snart slut och jobbet börjar igen. Kanske har du använt sommaren till att göra något nyskapande och finner det svårt att se möjligheten att fortsätta vara kreativ när höstmörkret till slut kommer.

Just för dig vill jag dela med mig av något som jag hittat på Vimeo.

OM du har svårt att hinna med kommer de 29 tipsen här på svenska:

  1. Skriv listor
  2. Ha alltid en anteckningsbok med dig
  3. Pröva flödesskrivning
  4. Stäng av datorn
  5. Sluta stressa över vad du gör eller inte
  6. Ta rast ofta
  7. Sjung i duschen
  8. Fika!
  9. Lyssna på ny musik
  10. Var öppen
  11. Omge dig med kreativa människor
  12. Be om feedback/återkoppling
  13. Samarbeta
  14. Ge aldrig upp
  15. Öva, öva, öva
  16. Gör misstag
  17. Gå nya vägar
  18. Kom ihåg vad du är tacksam över
  19. Vila när du behöver
  20. Ta risker
  21. Bryt reglerna
  22. Tvinga inte fram något
  23. Läs en sida i en uppslagsbok – lär dig något nytt
  24. Ge dig själv en ram eller en begränsning – tänk i lådan!
  25. Sluta vara någon annans ide av perfekt
  26. Skriv ner alla ideer du får
  27. Städa ditt skrivbord, din atelje eller ditt arbetsutrymme
  28. Ha roligt
  29. Avsluta saker då och då

Och om jag får lägga till en enda sak så skulle jag vilja säga:

Gör tvärtom ibland – bara för att det är roligt.

Publicerat i Kreativitet | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Att se på nytt sätt

Jag har det stora nöjet och förmånen att få dela min kreativa syn på livet med människor som av någon outgrundlig anledning vill tillbringa tid på en folkhögskola och göra det som de tycker är roligast i livet. Ofta handlar det om att teckna, måla eller skapa på något annat sätt. Många saker en konstnär gör i sin kreativa process tränar upp både öga och hand och till och hjärna – om man är medveten om det. Men ibland får man ta till lite hjälp för att se saker på ett nytt sätt.

En bra ide då är att ta något som redan finns och se om du kan använda det på ett nytt sätt. Så i början på terminen kör jag nästan alltid en kopieringsövning – för vi har en utmärkt kopieringsapparat och det blir så häftigt! För att inte tala om hur glada vi blir och gör andra omkring oss.

kopierat självporträtt

Uppgiften är enkel: gör ett självporträtt som du tycker berättar om vem du är. Vi brukar göra det i svartvitt – eftersom jag samtidigt berättar om ljus och skugga och även valörer. Men ibland blir det bara så bra i färg och det här var ett sådant tillfälle och jag måste bara dela det med dig! Och jag lovar: det är ett verkligt bra porträtt på just den här deltagaren! ;-)

Vad gör du för att se gamla saker på ett nytt sätt? Hur gör du för att se dig själv från en annan synvinkel? Har du kollegor omkring dig som är lika nyfikna eller behöver du lite stöd? Det kan vara bra att ha en plan, även om det bara handlar om att fotokopiera dig själv när du jobbar över någon kväll! Det är lättare att utvecklas om man har roligt.

Publicerat i Kreativitet, utveckling | Lämna en kommentar

Kreativa människor

Vad gör någon som är kreativ? Kan vem som helst vara kreativ? Vad har vi för nytta av kreativitet? Jag hittade en svensk forskare idag – äntligen – som forskar på kreativitet. Han heter Samuel West.

Du kan läsa mer om hans tankar och forskning på hans blogg om arbetsglädje och kreativitet. Samuel West forskar på kreativitet i Lund och delar med sig av mycket matnyttigt. Han har taggar som Inspiration, Lek och lekfullhet, Play at work, Arbetsglädje, Böcker om kreativitet, innovation och lek. Sätt på kaffet och klicka dig dit för en trevlig stunds läsning.

Jag gillar honom för att han kopplar lek till kreativitet, och hävdar att alla kan vara kreativa, inte bara konstnärer. Ja, du ser; han säger det mesta som jag är helt övertygad om: till exempel att det är viktigt att få vara kreativ på jobbet – för att stärka arbetsglädjen.

Det är sommarlov och semester nu, och nu så har du kanske tid att reflektera över hur du kan tänka dig att bli mer kreativ på jobbet. Det ska jag göra. Fast inte just nu. Först ska jag vara kreativ på jobbet – Sommarkurserna på Löftadalens folkhögskola är i full gång och jag är mitt i den här härliga smeten!

Publicerat i Kreativitet, utveckling | Etiketter , | Lämna en kommentar

Imperfektionens konst

Det här är en kort video jag hittade på webben häromdagen. Läser i godan ro en tidning om företagande som just den här gången tar upp kreativitet. Och hittar namnet Phil Hansen och TED Talks i texten.

Jag älskar TED Talks. Där kan jag lära mig hur mycket intressant som helst, samtidigt som jag blir bättre på engelska! Just den här föreläsningen handlar om något som jag brukar säga på mina kurser; Använd en motgång och gör den till en tillgång. Tänk Tvärtom.

Den tar bara fyra minuter av ditt liv. Har du tid? Tänk om alla lärare kunde få sina elever att förstå detta. Hur skulle skolan se ut då?

Publicerat i Okategoriserade, pedagogik, reflektioner | Etiketter , | Lämna en kommentar

Aktivt lärande – innan hängmattan

bild på hängmatta

 

När Micke Deubler kom till mig och bad mig att skriva några rader om kursen som vi kommer att ha kring Aktivt Lärande strax innan midsommar så sade jag ja. Igen. Inte för att jag vet allt om aktivt lärande. Kanske bara för att jag har deltagit i simuleringar under de senaste åren och det har förändrat lite hur jag tänker kring lärande processer. Det har påverkat hur jag själv lär ut och samarbetar.

En simulering är nästan som ett rollspel, fast med den skillnaden att du är dig själv i simuleringen och du agerar som dig själv i en viss situation. Simuleringen har en eller flera ledare som håller i den ungefär som spelledare gör i rollspel. Man kan få vissa regler i början och andra under simuleringens gång. När man avslutat simuleringen så samlas alla och man går igenom det som hänt under simuleringens och reflekterar kring nya tankar och upplevelser. Lärandet blir verkligt och ofta beständigt eftersom du deltar som dig själv med dina egna tankar och känslor.

Simuleringarna kan handla om koncept som demokrati, entreprenörskap, miljö, genus – ämnen som vi ofta tar upp på folkhögskolan på våra kurser. Det kan vara svårt att förstå ojämlikhet tills du har blivit ojämlikt behandlad. Det kan vara lättare att förstå arbetsglädje och initiativförmåga om du får känna på motsatsen.

Jag har fått känna på vanmakten kring miljöförstöring, ojämlikhet och genus. Jag har också fått uppleva kulturella skillnader, språkförbistring och olika slags livsmening. För att inte tala om den gången vi fick i uppgift att lösa problemet kring tillgångar och behov i idrottsföreningar. Nog så viktigt när det blev tydligt att vi på vår skola behövde samarbeta inom fler områden för att få det att fungera  – precis som i simuleringen. Det var lättare när det rörde sig om idrottslag, men det öppnade dörrar mellan arbetslagen också.

Du kan läsa mer om simuleringar och aktivt lärande på SimNets webbplats:  http://www.simnet.se/ om du vill.

På kursen vi har på Löftadalens folkhögskola sommar så kommer jag äntligen få fundera ut hur man gör sina egna simuleringar. Som lärare i bild och konst så arbetar jag mycket praktiskt direkt med deltagarens egna tankar och känslor i en verklig situation. Jag undrar om jag trots det kan göra en simulering som kan få deltagare att våga mera genom att skapa frihet eller ramar. Kanske kan det vara enklare när det inte är deras egna bilder det rör sig om? Kan jag lära ut färg och komposition eller kreativitet genom en simulering? Jag vet inte – men det ska bli spännande att få pröva på.

Vill du vara med och uppleva ett annat lärande? Utbildningen i sommar finns i två steg:

Steg 1: Grundkurs. Lär dig aktivt lärande, simuleringar, isbrytare och andra aktiva övningar.
Steg 2: Fortsättningskurs, fördjupa dig i aktivt lärande och lär dig att skriva egna övningar.

Du kan läsa mer om detta på vår webbplats: http://www.regionhalland.se/vara- skolor/loftadalens-folkhogskola/sommarkurser/pedagogiskt-forum-17-19-juni/. Sista anmälan är 31 maj så skynda skynda om du vill komma och uppleva med oss andra!

Välkommen!

Publicerat i aktivt lärande, pedagogik, utveckling | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

IT i skolan

En del av det pedagogiska som nästan inte går att missa idag är IT. Vad vi än tycker om att använda ”paddor”, mobiler, datorer i undervisningen så kan vi nog inte undvika det i längden. Jag tittade nyss själv på en video på YouTube som vände lite uppochner på mitt eget tänk:

Som IT-pedagog funderar jag ibland över skillnaden mellan de IT-frälsta kollegorna och de som inte är det. Vad är det som får mig att hänga med datorn på en lördag – som idag – och leta efter material till skolan eller till bloggen, eller bara för att underhålla mig själv? Ja förutom en obotlig nyfikenhet och lärlust så gillar jag att se vad jag kan göra. Hur långt jag kan gå – för att göra undervisning varierande och rolig. Inte bara för att hålla deltagarna glada, utan mig själv!

Är du en av dem som suckar när det gäller IT och datorer i skolan? Eftersom lärande är så beroende av just lust och engagemang så tänker jag att det är meningslöst att bli stressad över valet att inte använda IT. Men jag hoppas att du gjort valet för att du är inspirerad av andra saker!

Sju bra vanor för it-lärare

Sju bra vanor

Stephen R Covey – som mest är känd för boken ”Att leva och verka till 100%” har inspirerat till den här bilden som jag gjort i programmet iMindMap. Innehållet i bilden har jag översatt från en annan bild från bloggen alwaysprepped.

Publicerat i Appar, IT | Etiketter , , , , , , | Lämna en kommentar

Vad är en människa

text på figur med ord omkring sig

På vår andra träff på Pedagogiskt Forum hade vi fått en intressant fråga: Vad är en människa. Och sedan fick vi förklara varför vi såg det så.

Det som är gemensamt för de flesta som arbetar på en folkhögskola är faktisk vår människosyn. Orden som dök upp är tankeväckande. Även om du ser att det står Elak i bilden så handlade just det om att vi faktiskt är komplexa varelser, och att det finns inget så mänskligt som det. Och att vi faktiskt kan välja det ena eller andra.

Bemötandet av vår mänsklighet; vår egen och andras, är en annan sak som är speciell för folkhögskolor och något vi är stolta över tror jag. Att få höra hur mina kollegor resonerar kring ett ämne som detta är upplyftande och ger mig både hopp och förtröstan. Vi är på väg att bli en lärande organisation – och det känns fantastiskt. Och det är så lätt som att få tid att mötas någon gång då och då och tala med varandra.

Publicerat i reflektioner, utveckling | Etiketter , | Lämna en kommentar

Nya pedagoger

Om du är lärare som jag, så har du säkert hört talas om ”de gamle” pedagogerna:  John Dewey (1859 -1952),  Jean Piaget (1896 – 1980)Lev S. Vygotskij (1896 – 1934)Célestin Freinet (1896 – 1966) och förmodligen även Maria Montessori (1870 – 1952). Nu kan man ju tycka vad man vill om dessa – men det som du kanske inte tänkt på är att de föddes på 1800-talet.

Vad heter de nya pedagogerna? Vem påverkar hur skolan utvecklas idag och framåt? Ja, det är ju du och jag faktiskt. Det är vi som bestämmer vad som blir framtidens skola. Då kanske det är en bra ide att börja fundera kring vad du och jag kan göra.

Sir Ken Robinson tycker jag verkar intressant. Han vänder upp och ner på en del saker kanske – men det är ju ett sätt att utvecklas. Han har skrivit böcker som The Element som handlar om att finna sin passion i livet och Out of Our Minds – som handlar om kreativitet. Två böcker som jag tycker att du ska läsa.

Men han är också känd som föreläsare, och kan ses på TED, men jag gillar den här – från RSA . Föreläsningen heter: Changing Education Paradigms och den är tecknad. Så håll i hatten och häng med:

Publicerat i Boktips, Kreativitet, pedagogik, utveckling | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Pedagogiskt forum

pedagogisk diskussion med bild

pedagogisk diskussion

Idag har min rektor Michael börjat med något han har fått mig att längta till.

Vi skulle träffas i personalgruppen och prata om vår passion; det pedagogiska. En gång i månaden ungefär så har vi lagt in mötestiden han kallar Pedagogisk Forum. Och han ställde en fråga: När blir ditt möte med våra elever bra. Varför blir det bra?

Det mest spännande var att vi alla talade om samma sak: att vara närvarande, att vara sanna, att känna oss fyllda av energi, att ha sanna möten med våra deltagare. Sedan kallade vi lusten att lära i mötet för olika saker: samtänk, pirr, engagemang etc.

Vi har nog längtat lite efter att tala om detta. Att se att vi är lika i så mycket. Att dela ideer som kan få oss att växa och utvecklas inom det här yrket som vi har valt. Återigen gläds jag åt mångfalden och mångkunnigheten och passionen hos mina kollegor. Det där som kallas Relationell pedagogik, jag tror att vi har mycket av det.

 

Publicerat i pedagogik, utveckling | Etiketter , | 2 kommentarer