Aktivt lärande – innan hängmattan

bild på hängmatta

 

När Micke Deubler kom till mig och bad mig att skriva några rader om kursen som vi kommer att ha kring Aktivt Lärande strax innan midsommar så sade jag ja. Igen. Inte för att jag vet allt om aktivt lärande. Kanske bara för att jag har deltagit i simuleringar under de senaste åren och det har förändrat lite hur jag tänker kring lärande processer. Det har påverkat hur jag själv lär ut och samarbetar.

En simulering är nästan som ett rollspel, fast med den skillnaden att du är dig själv i simuleringen och du agerar som dig själv i en viss situation. Simuleringen har en eller flera ledare som håller i den ungefär som spelledare gör i rollspel. Man kan få vissa regler i början och andra under simuleringens gång. När man avslutat simuleringen så samlas alla och man går igenom det som hänt under simuleringens och reflekterar kring nya tankar och upplevelser. Lärandet blir verkligt och ofta beständigt eftersom du deltar som dig själv med dina egna tankar och känslor.

Simuleringarna kan handla om koncept som demokrati, entreprenörskap, miljö, genus – ämnen som vi ofta tar upp på folkhögskolan på våra kurser. Det kan vara svårt att förstå ojämlikhet tills du har blivit ojämlikt behandlad. Det kan vara lättare att förstå arbetsglädje och initiativförmåga om du får känna på motsatsen.

Jag har fått känna på vanmakten kring miljöförstöring, ojämlikhet och genus. Jag har också fått uppleva kulturella skillnader, språkförbistring och olika slags livsmening. För att inte tala om den gången vi fick i uppgift att lösa problemet kring tillgångar och behov i idrottsföreningar. Nog så viktigt när det blev tydligt att vi på vår skola behövde samarbeta inom fler områden för att få det att fungera  – precis som i simuleringen. Det var lättare när det rörde sig om idrottslag, men det öppnade dörrar mellan arbetslagen också.

Du kan läsa mer om simuleringar och aktivt lärande på SimNets webbplats:  http://www.simnet.se/ om du vill.

På kursen vi har på Löftadalens folkhögskola sommar så kommer jag äntligen få fundera ut hur man gör sina egna simuleringar. Som lärare i bild och konst så arbetar jag mycket praktiskt direkt med deltagarens egna tankar och känslor i en verklig situation. Jag undrar om jag trots det kan göra en simulering som kan få deltagare att våga mera genom att skapa frihet eller ramar. Kanske kan det vara enklare när det inte är deras egna bilder det rör sig om? Kan jag lära ut färg och komposition eller kreativitet genom en simulering? Jag vet inte – men det ska bli spännande att få pröva på.

Vill du vara med och uppleva ett annat lärande? Utbildningen i sommar finns i två steg:

Steg 1: Grundkurs. Lär dig aktivt lärande, simuleringar, isbrytare och andra aktiva övningar.
Steg 2: Fortsättningskurs, fördjupa dig i aktivt lärande och lär dig att skriva egna övningar.

Du kan läsa mer om detta på vår webbplats: http://www.regionhalland.se/vara- skolor/loftadalens-folkhogskola/sommarkurser/pedagogiskt-forum-17-19-juni/. Sista anmälan är 31 maj så skynda skynda om du vill komma och uppleva med oss andra!

Välkommen!

Om Brita Wanngård

Jag är bildlärare på Löftadalens Folkhögskola. Mitt jobb är att undervisa på Bild- och Konstlinjens Distanskurs i första hand.
Det här inlägget postades i aktivt lärande, pedagogik, utveckling och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *